Tipuri de sare și efectele asupra sănătății

Încă de mici descoperim importanța sării și nu numai ca ingredient în prepararea mâncărurilor. Sarea este formată dintr-un amestec mineral de sodiu și clor și joacă un rol esențial în alimentația zilnică a omului. Sarea este un mineral natural nesecat, care este extras din mare sau din minele de sare din întreaga lume.

Chiar dacă este recomandat să nu se facă exces de sare, acest mineral rămâne un ingredient indispensabil pentru o bună funcționare a organismului uman, deoarece asigură un echilibru al fluidelor din creier, ajută celulele să absoarbă nutrienți și asigură transportul de impulsuri electrice către nervi și mușchi.

Care sunt cele mai cunoscute beneficii ale sării?

Sarea are nenumărate beneficii, atunci când este consumată în cantitățile recomandate, astfel:
  • Ajută la reglarea presiunii sanguine – sarea contribuie la eficiența transmisiei nervoase și a contracției musculare. De asemenea, atunci când suferi de balonare, constipație sau lipsa poftei de mâncare, poți adăuga puțină sare în paharul cu apă;
  • În cazul bolilor articulare, băile calde cu apă sărată dau rezultate, având efect benefic asupra reumatismului și ameliorând afecțiuni specifice sezonului rece, precum răceala, gripa sau guturaiul. Sarea ameliorează simptomele cistitei și anexitei, dacă faci o baie de șezut cu apă sărată. Poți combina cinci linguri de sare grunjoasă la un litru de apă;
  • Aerul salin este benefic pentru sănătate, astfel că sunt recomandate curele litorale și cele de ocnă, în tratarea afecțiunilor precum astm bronșic, bronșită, rinită, infecții respiratorii repetate, emfizem pulmonar, sinuzită cronică și hipotiroidie. Când vine vorba despre curele cu aer salin, acestea sunt contraindicate în cazul bolilor ca hipertiroidie, hipertensiune gravă, angină pectorală cu crize frecvente, tuberculoză pulmonară, claustrofobie, epilepsie, cancer pulmonar și infarct recent;

Lipsa sării din organism poate fi resimțită prin câteva simptome precum diaree, greață, tulburări de memorie, stare de oboseală intensă și prelungită, la care se adaugă și slăbiciune fizică și dificultăți în concentrare.

Câte tipuri de sare există și care sunt beneficiile acestora

În magazine și în hypermarket-uri, sarea se găsește sub nenumărate forme, texturi și culori, dar și sub diferite moduri de întrebuințare. Tipurile de sare care se găsesc în natură sunt nenumărate, iar clasificarea acestora se face după câteva criterii importante: sursa sau modul de extragere (sare de mină și sare de mare), gradul de rafinare (sare grunjoasă și sare extrafină), substanțele din compoziție (clorura de sodiu, iodul sau alte substanțe și minerale) și bineînțeles, după zona geografică de proveniență.
În funcție de substanțele din compoziție, diferitele tipuri de sare pot prezenta diferențe în materie de gust și culoare. Diferențele de culoare se pot observa cu ochiul liber, iar cele de gust sunt mai greu sesizabile, mai ales atunci când sarea este fină.

Sare de masă iodată

Probabil cea mai cunoscută și des întâlnită, fiind ingredientul ce umple solnița din bucătărie. Sarea iodată a luat naștere în urma rafinării, astfel că multe dintre substanțele active au dispărut. Motivul pentru care sarea de masă este cunoscută și sub numele de iodată, este pentru că aceasta este fortificată cu iod mineral, un mineral esențial pentru lupta cu anumite boli legate de iod, precum hipotiroidismul.

Sarea de masă are următoarele beneficii:
  • Ameliorează durerile din gât – dacă amesteci jumătate de linguriță de sare cu 200 ml de apă și faci gargară, atunci înțepăturile dureroase din gât vor fi ameliorate;
  • Curăță și albește dinții – amestecă 1/3 de sare cu 2/3 de bicarbonat de sodiu și aplică amestecul cu ajutorul periuței de dinți sau chiar cu degetul. Dinții vor căpăta un alb natural, placa va fi îndepărtată, iar gingiile vor rămâne sănătoase;
  • Apă de gură – se amestecă părți egale de sare și apă și se clătește gura după periajul dentar. Acest amestec împrospătează respirația și distruge bacteriile care cauzează respirația neplăcută;
  • Sarea atenuează pungile de sub ochi – amestecă aproximativ 25 de grame de sare la 500 ml de apă și aplică comprese din acest amestec pe ochi, pentru a diminua efectul de ochi obosiți și cearcănele;
  • Sarea este un remediu foarte bun împotriva picioarelor obosite, astfel că dacă vei ține picioarele în apa în care ai dizolvat o mână de sare grunjoasă și stai câteva minute, îți vei simți picioarele mai ușoare.

Sare de mare

Acest tip de sare ia naștere în urma evaporării apei de mare, întregul proces fiind mai scump decât cel care presupune extragerea sării din mine. Sarea de mare se găsește sub forme de cristale mari și se obține din mai multe locuri din lume. Sarea de mare este bogată în fier și contribuie la echilibrarea electroliților și ajută la un somn liniștitor.

Sarea de mare are nenumărate beneficii, printre care:
  • Fortifică sistemul imunitar – nutrienții din componența sării produc anticorpi care ajută sistemul imunitar;
  • Alcalinizează corpul;
  • Combate astmul – sarea are un efect antiinflamator și calmant, constituind o soluție naturală împotriva iritațiilor respiratorii;
  • Menține sănătatea cardiovasculară – sarea menține controlul asupra nivelului de colesterol și asupra tensiunii arteriale;
  • Ameliorează durerile musculare – sarea de mare este bogată în potasiu și magneziu, minerale esențiale pentru ca mușchii să funcționeze perfect.

Sarea roz de Himalaya

Sarea de Himalaya este obținută de la poalele munților Himalaya și atrage atenția datorită coloritului său bogat, dar și datorită texturii stâncoase. Culoarea roz a acestui tip de sare vine de la urmele de oxid de fier, iar datorită faptului că este culeasă manual, aceasta conține și minerale precum magneziu, calciu și potasiu. Sarea roz de Himalaya este folosită la scară largă în bucătărie, dar și la fabricarea lămpilor de sare, care purifică și ionizează aerul.

Sarea de Himalaya are nenumărate beneficii, printre care amintim:
  • Efectul antihistaminic – acest tip de sare ameliorează problemele ce apar la nivelul sinusurilor;
  • Efect hidratant – previne retenția de apă din organism;
  • Efect mineralizant;
  • Întărește sistemul osos;
  • Ajută la reglarea nivelului de zahăr din sânge;
  • Asigură o bună funcționare a glandei tiroide;
  • Normalizează tensiunea arterială.
Citește mai multe despre sarea de himalaya.

Sarea Kosher

Sarea Kosher este extrasă din apa de mare sau din mine și nu este supusă rafinării. Aceasta are o granulație mai mare decât cea de masă, iar denumirea vine din bucătăria evreiască. Sarea Kosher este de două ori mai sărată decât cea de masă, aceasta crescând temperatura apei în care se fierb pastele sau legumele, micșorând practic timpul de gătire. La fel ca și sarea de masă iodată, sarea Kosher este una dintre cele mai utilizate în bucătăriile din întreaga lume.

Sarea neagră

Poate că pentru unii nu este la fel de cunoscută precum celelalte, însă sigur aduce nenumărate beneficii. Fiind cunoscută și sub denumirea de Kala Namak, sarea neagră este extrasă din regiunile vulcanice din Pakistan și India. Sarea neagră are un miros înțepător datorită conținutului de sulf și are o culoare brună-roz în stare solidă. În stare măcinată, acest tip de sare capătă o culoare roz, iar în apă devine neagră. Sarea Kala Namak conține peste 84 de substanțe active, motiv pentru care este întrebuințată în curele de detoxifiere, în India fiind considerată un izvor de sănătate.

Sarea neagră sau Kala Namak are nenumărate beneficii:
  • Combate balonarea, constipația și ameliorează iritația la nivelul stomacului;
  • Sarea neagră tratează afecțiunile articulare, dar ameliorează și durerile musculare;
  • Stimulează scăderea în greutate, datorită efectului asupra enzimelor din tractul digestiv;
  • Ameliorează problemele respiratorii, precum congestia nazală, sinuzita, alergiile sau chiar astmul;
  • Ameliorează arsurile gastroesofagiene;
  • Acționează precum un laxativ, mai ales dacă este amestecat cu puțină zeamă de lămâie și ghimbir;
  • Menține nivelul colesterolului din sânge, previne osteoporoza, ameliorează spasmele și crampele musculare, previne depresia și ține diabetul sub control.

Sarea Nigari (clorura de magneziu)

Sarea Nigari sau Clorura de Magneziu este o sare a magneziului cu numeroase beneficii pentru sănătate și frumusețe. Clorura de magneziu (un compus format din acid clorhidric și magneziu) este asimilată mult mai uşor de către organismul uman. Beneficiile clorurei de magneziu sunt:

  • purifică sângele
  • protejează rinichii de acumularea de acid
  • reduce deficitul de magneziu
  • este asimilată uşor de organism
  • întărește sistemul osos, reducând riscul de osteoporoză
  • oferă suport sistemului nervos
  • detoxifică organismul
  • este un remediu antistres și antidepresiv
  • susţine activitatea fizică
  • protejează sistemului cardiovascular
  • reglează tensiunea arterială
  • curăță arterele și previne ateroscleroza
  • previne formarea hemoroizilor
  • echilibrează sistemul hormonal
  • întărește imunitatea
  • prevene formarea tumorilor canceroase
  • luptă împotriva formării radicalilor liberi

Sare de lămâie

Sarea de lămâie este cunoscută popular și sub denumirea de acid citric și este cel mai adesea folosită în prepararea anumitor mâncăruri sau în curățarea suprafețelor, fiind folosită drept aditiv. Astfel, ea se regăsește în alimente procesate și sucuri din comerț unde apare pe etichetă sub denumirea de E 330. Sarea de lămâie are puterea de a echilibra nivelul PH-ului, fiind un antioxidant foarte bun și ajutând la regenerarea pielii.

Sarea de lămâie are nenumărate beneficii, precum:
  • Reduce inflamațiile din corp;
  • Ajută la absorbția optimă a apei și a alimentelor din organism;
  • Echilibrează ph-ul corpului;
  • Susține imunitatea corpului;
  • Detoxifică celulele corpului;
  • Curăță pielea și adaugă strălucire proaspătă tenului.



Sarea, consumată în cantități moderate, este recomandată tuturor persoanelor, datorită numeroaselor beneficii pe care le oferă pentru sănătate. Ai grijă cu excesul, deoarece aceasta poate avea efecte grave asupra sănătății.

Beneficiile consumului de sare

  • Ajută la reglarea presiunii sanguine;
  • Eficientizează transmisia nervoasă;
  • Tratează balonarea, constipația și lipsa poftei de mâncare;
  • Ameliorează durerile articulare, ameliorând reumatismul;
  • Ameliorează răcelile, gripele sau guturaiul;
  • Aerul salin tratează boli precum astmul bronșic, bronșita, rinita, infecțiile respiratorii repetate, emfizemul pulmonar etc.

Efecte adverse în cazul consumului exagerat de sare:

  • Insuficiență cardiacă;
  • Afecțiuni ale rinichilor și pietre la rinichi;
  • Edemul;
  • Accidentul vascular cerebral;
  • Cancer gastric;
  • Hipertrofie ventriculară stângă;
  • Osteoporoză.

Contraindicații consum sare:

Sarea are nenumărate beneficii și avantaje, însă dacă este consumată excesiv, poate duce la boli ale rinichilor și la creșterea tensiunii arteriale. Persoanele hipertensive trebuie să reducă consumul de sare conform indicațiilor medicilor. Eliminarea sării din organism se realizează cu ajutorul calciului. În cazul persoanelor cu deficit de calciu, organismul preia calciul din oase, proces care poate duce la osteoporoză, în plus față de efectele hipocalcemiei.

Sarea iodată și sarea neiodată

Iodul este necesar pentru o bună funcționare a glandei tiroide, acesta fiind obținut adesea din alge, pește, lactate și ouă. Cel mai adesea, un om normal nu-și poate asigura cantitatea de iod necesară, acest lucru ducând la o afecțiune denumită popular gușă endemică. Cu toate acestea, iodarea sării poate aduce și efecte negative. Iodul poate cauza hipertiroidie persoanelor cu probleme tiroidiene deja existente.

După cum foarte bine știm, consumul de sare iodată are efecte negative asupra organismului, dintre care cele mai grave sunt:
  • Disfuncții tiroidiene la persoanele sensibile;
  • Suprasolicitarea rinichilor și a altor organe interne;
  • Slăbirea sistemului imunitar;
  • Încetinirea proceselor metabolice și apariția obezității;
  • Cancer de tiroidă, în special cancer papilar;
  • Tulburări ale somnului, hipertensiune, nervozitate și anxietate;
  • Senzații de cald.

Toate acestea pot fi evitate, dacă sarea este consumată în cantități moderate.

Există nenumărate tipuri de sare, cu gusturi specifice și culori deosebite. Cu toate acestea, indiferent de tipul de sare pe care îl folosim, este important să cunoaștem metodele de utilizare a sării și este important să știm compoziția produselor pe care le achiziționăm. Sarea este un conservant și condiment de bază în alimentație, fiind folosită în industria conservelor, în tăbăcărie, în industria chimică. Să nu uităm că asimilarea în organism a unei mari cantități de sare poate conduce la serioase probleme de sănătate, așa că totul trebuie consumat cu moderație.


Evaluează acest articol:
Generați un alt cod securizat=