Unt de caju

Paste Foarte ușor 23 porții Abonați-vă la canalul YouTube
Timp de preparare5 min
Timp de așteptare3 min
Timp de gătire3 min
Gata în11 min

O sursă excelentă de proteine, fibre, vitamine, minerale și antioxidanți

Untul de caju reprezinta o sursă excelentă de proteine, fibre, vitamine, minerale și antioxidanți

Porții

~460 g unt de caju, ~23 porții la 20g porția

Video


Ingrediente

Cost estimativ: 7.2

Materiale

  • - mixer/blender cu recipient, pentru măcinat nucile caju
  • - recipiente
  • - tavă sau tigaie pentru copt nucile caju ~3 minute

Preparare

  • Unt de caju - Preparare pas 1Pregătim ingrediente (nucile caju, uleiurile) și măsurăm cantitățile!
    Deși nucile caju sunt destul de dulci, dacă doriți un unt și mai dulce și dacă nu aveți restricții la dulce, puteți adăuga și 1- 2 lingurițe de miere.
    De asemenea, acel vârf de linguriță de sare este opțional și nu este recomandat celor care suferă de afecțiuni cardio-vasculare.
  • Unt de caju - Preparare pas 2Coacem nucile caju într-o tavă, în cuptor, la 180º C, pentru ~3-5 minute! De asemeni caju-ul se poate coace și într-o tigaie, la foc mediu. Este bine să amestecăm cu o lingură de lemn și trebuie să fim atenți pentru că se poate arde. Când caju-ul devine ușor arămiu, înseamnă că este gata. Practic, prin uscare/coacere, grăsimile vor fi eliberate mai ușor și vom asigura obținerea unei paste cremoase.
  • Unt de caju - Preparare pas 3După ce au fost coapte, nucile caju se lasă ușor la răcit (2-3 minute), după care se vor măcina cu ajutorul unui robot - mixer.
    Timpii de mixare/măcinare diferă de la aparat la aparat (mixer), între 30 de secunde și 1-2 minute, însă cel mai bine vă orientați vizual.
  • Unt de caju - Preparare pas 4Etapa opțională, pentru cazul în care dorim să obținem un unt de caju crunchy:
    ⚠ Dacă dorim să obținem un unt de caju crunchy (crocant), vom opri mixarea când nucile caju sfărmate au dimensiunea dorită, scoatem o parte din acestea (~¼) și le punem într-un recipient deoparte.
    Cu restul caju-ului vom continua mixarea până se ajunge la o pastă făinoasă, uleioasă.
  • Unt de caju - Preparare pas 5Când se ajunge la o pastă făinoasă, uleioasă, adăugăm în recipientul mixer-ului și celelalte ingrediente: uleiul din sâmburi de struguri, uleiul de cocos și opțional sarea. Mixăm până se formează o pastă cremoasă (untul de caju) (~30 secunde - 1 minut). Dacă pasta se lipește pe pereții vasului mixer-ului, opriți mixerul, folosiți o spatulă (sau lingură de lemn), amestecați de câteva ori eliberând pereții și apoi continuați mixarea.
  • Unt de caju - Preparare pas 6Etapa opțională, pentru cazul untului crunchy: la final, când pasta (untul) are consistența dorită, adăugați și caju-ul sfărmat în bucăți mai grunjoase. Mixați ~20 secunde și/sau amestecați bine cu o spatulă / lingură de lemn până ce caju-ul măcinat grunjos se incorporează bine în pasta / untul de caju.
  • Unt de caju - Preparare pas 7Transferăm untul de caju format într-un recipient și îl păstrăm la frigider, obligatoriu acoperit cu un capac sau folie alimentară (cât mai etanș).
    Acest unt de caju poate fi păstrată în frigider până la 3 luni, însă recomandăm prepararea unor cantități mici și consumul lor în decursul a câteva zile.

Observații

Uleiurile
→ Cantitatea de uleiuri folosită poate varia în funcție de cât de subțire sau gros doriți să obțineți untul de caju.
→ De asemenea, se poate folosi orice tip de ulei, însă se recomandă un ulei cu un gust neutru pentru a nu altera gustul de bază al ingredientului principal - nucile caju. De exemplu uleiul de sâmburi de struguri are un gust neutru, dar este și foarte valoros din punct de vedere nutrițional. Uleiul de cocos este un liant foarte bun, mai ales atunci când produsul este dat la frigider, acesta ajutând la o solidificare și cremozitate.

O sursă excelentă de proteine, fibre, vitamine, minerale și antioxidanți
→ Untul de caju este un unt bogat în proteine și carbohidrați.
→ Datorită sursei de proteine, untul caju are un efect pozitiv asupra sănătății oaselor și în special asupra creșterii și menținerii masei musculare.
→ Untul de caju este bogat în mineralele precum fosfor, cupru, fier, magneziu, seleniu, zinc. Magneziu și fierul ajută la stimularea energiei, reducând oboseala și epuizarea. Zincul ajută la menținerea sănătății părului, a unghiilor și a pielii.
→ Untul de caju are mai puține grăsimi omega 3 decât alte tipuri de unt (arahide, migdale, nuci).

Informații nutriționale / 100 g de unt caju:
  • Calorii: 650 Kcal
  • Grăsimi: 53 g
  • - Grăsimi saturate: 10 g
  • - Grăsimi mono-nesaturate: 29 g
  • - Grăsimi polinesaturate: 11 g
  • Carbohidrați: 20 g
  • - Zaharuri: 5.4 g
  • Proteine: 18 g
  • Fibre: 4.2 g
Asigura x% din DZR
  • Vitamina K: 32%, 34.1 µg
  • Fosfor: 70%, 490mg
  • Cupru: 110%, 2.2mg
  • Fier: 51%, 6.68mg
  • Magneziu: 82%, 292mg
  • Seleniu: 28%, 19.9µg
  • Zinc: 32%, 5.78mg

Păstrare și valabilitate:
→ A se păstra închis ermetic, într-un loc răcoros, întunecos și uscat, ideal în frigider.
→ Valabilitate: se poate păstra în frigider, închis ermetic până la 3 luni.
→ Odată deschis, consumați-l în termen cât mai scurt, maxim o lună.
→ Se recomandă prepararea de cantități mici, pentru a putea fi consumate într-un termen cât mai scurt.

Administrare

Untul de caju este un preparat versatil, cu un gust aparte (delicios) ce poate fi consumat ca atare sau în diverse preparate.

Untul de caju ideal pentru micul dejun, ca și adaos la terciul de ovăz sau consumat ca o cremă tartinabilă (pe felii de pâine sau rondele).

Ideal, se recomandă ~10-20 grame de unt pe zi, consumat dimineața, la micul dejun.
O lingură de 1-2 ori pe zi.

⚠ Untul caju este un produs caloric, și de aceea se recomandă, a nu se depăși 40 g de unt caju pe zi la un adult cu o greutate de ~80 kg.

Poate fi consumat pe perioade lungi de timp, cu recomandarea ca la 2-3 luni să se facă o pauză de 1-2 săptămâni.

Efecte și beneficii

  • un unt hrănitor, bogat în carbohidrați, energizant;
  • o sursă excelentă de proteine ușor digerabile;
  • o sursă generoasă de antioxidanți, fiind bogat în flavonoide;
  • o sursă excelentă de vitamine vitamina C, vitamina B1, vitamina B2 (riboflavină), vitamina B3, vitamina B6, vitamina E și vitamina K;
  • o sursă excelentă de minerale: fosfor, cupru, fier, magneziu, potasiu, seleniu, zinc;
  • o sursă bună de fibre;
  • conține o cantitate moderată de grăsimi sănătoase (cum ar fi acidul oleic);
  • scade riscul apariției bolilor de inimă;
  • contribuie la scăderea colesterolului;
  • susține sănătatea inimii, stimulând fluxul sanguin, oxigenarea, și aportul de substanțe nutritive (datorită unei cantități impresionante de magneziu și potasiu);
  • ajută la menținerea unei tensiuni arteriale bune (magneziul și potasiul);
  • contribuie la reglarea glicemiei (reglează nivelului zahărului din sânge);
  • ideal diabeticilor (varianta neîndulcită) deoarece nu provoacă o creștere accentuată a zahărului din sânge și a insulinei;
  • perfect pentru persoanele active fizic care au o nevoie crescuta de proteine și calorii;
  • ajută la prevenirea stresului oxidativ;
  • ajută la scăderea riscului de apariție a unor calculi biliari la femei;
  • stimulează sistemul imunitar;
  • menține oasele sănătoase;
  • susține sănătatea oculară, protejează vederea și scad riscul de cataractă (fiind bogat în luteină și zeaxantină);
  • reduce foamea și favorizează senzația de sațietate;
  • reduce riscul de anemie;
  • combate oboseala și stresul;

Efecte secundare

  • alergii, dacă sunteți alergici la oricare din ingrediente;
  • fiind un produs caloric, dacă este consumat în cantități mari, untul de caju poate genera o creștere a greutății corporale.

Contraindicații

  • Nu se adresează persoanelor alergice la caju.
  • Persoanele cu litiază renală trebuie să ceară înainte sfatul medicului.

Comentarii

Evaluează acest remediu:

florin_c2021_1, 29/12/2022

Un unt delicios, cu proprietăți extraordinare

am preparat acest remediu
(0) (0)



Conținutul acestei pagini este informativ.
De aceea, pentru un diagnostic și tratament corect, vă recomandăm să consultați un medic specialist.