Constipație

Constipația cauze și cum poate fi combătută prin remedii naturiste

Constipație

Dificultatea sau frecvența prea rară a golirii intestinelor (mai puțin de trei ori pe săptămână) sunt cunoscute sub numele de constipație. Problema constipației poate să apară la toate vârstele, ea având cauze multiple care, de foarte multe ori, pot fi remediate cu ușurință.

Ce este constipația?

Constipația se manifestă prin evacuarea rară, cu dificultate, a conținutului intestinal sau atunci când scaunele devin mai consistente și uscate, fiind eliminate cu efort sau durere la toaletă. Frecvența scaunelor la o persoană sănătoasă poate varia de la trei ori pe zi, la trei ori pe săptămână.

În mod normal, alimentele se deplasează de-a lungul tractului digestiv prin contracții musculare. Pe parcursul acestui proces, în intestinul gros sunt absorbite apa și substanțele nutritive. În cazul în care alimentele pe care le-ai consumat conțin prea puține fibre, nu consumi suficiente lichide, sau nu faci suficientă mișcare, materiile fecale sunt transportate mai lent prin intestine. Acest fapt are drept consecință absorbția unei cantități mai mari de lichide și astfel scaunul poate deveni uscat și de consistență tare.

Cauzele constipației

Există mai multe cauze posibile:

  • Modificările patologice ale intestinelor;
  • Lipsa activității fizice - Persoanele care fac mișcare în mod regulat în general nu dezvoltă constipație. De fapt, colonul (intestinul gros) răspunde foarte bine la activitatea fizică, iar un tonus muscular bun este în general important pentru mișcările intestinale regulate.
  • Stresul;
  • Reacțiile adverse ale medicamentelor;
  • Dieta precară, dezechilibrată - Dieta săracă în fibre, dieta bogată în grăsimi provenite din carne, brânză și ouă poate duce la constipație, un nivel ridicat de grăsimi și zahăr adăugate la lipsa de fibre și de lichide în alimentație.
  • Lipsa unei hidratării corespunzătoare - Este necesar să consumați 8 căni de lichid - apă, supe, ciorbe, sucuri de fructe și legume sau ceaiuri pentru a evita constipația. Băuturile alcoolice, carbogazoase, cofeina pot favoriza constipația.
  • Sindromul intestinului iritabil este o altă cauză a constipației și apare mai ales pe fondul stresului.
  • Schimbări de mediu și stil de viață - Călătoriile pot declanșa probleme unor persoane, deoarece întrerup alimentația normală și obiceiurile zilnice. Înaintarea în vârstă poate fi, de asemenea, un factor, întrucât reduce activitatea intestinală și tonicitatea musculară. Sarcina poate determina constipație pe fondul modificărilor hormonale sau pentru că uterul mărit pune presiune pe intestin.
  • Consumul unor medicamente - Medicamentele antidepresive, analgezice sau suplimente alimentare precum suplimentele de fier pot încetini tranzitul intestinal.
  • Tulburări asociate și boli cronice - Disfuncțiile neurologice, afecțiuni ale tiroidei sau de natură metabolică pot provoca constipație. La fel și afecțiunile organelor din aparatul digestiv, bolile colonului și ale rectului, care pot îngusta intestinul, sau disfuncțiile intestinale.
  • Abuzul de laxative - Laxativele sunt frecvent folosite inadecvat, de exemplu, de către persoanele care suferă de anorexie nervoasă sau bulimie. Însă, în cazul persoanelor care prezintă constipație cronică, folosirea prelungită a laxativelor poate fi o soluție întemeiată. În trecut, se considera că folosirea pe termen lung a unor laxative afectează celulele nervoase ale colonului și că interferează cu capacitatea naturală a colonului de a se contracta. Totuși, formulele noi de laxative rareori prezintă acest dezavantaj.
  • Ignorarea nevoii - Dacă trebuie să mergi la toaletă, du-te. Dacă te reții, din diferite motive, poți suferi de constipație. Persoanele care amână în mod repetat să meargă la toaletă, ignorând mișcările intestinului, pot ajunge să nu mai aibă această nevoie.

Simptome pe care le poți avea atunci când suferi de constipație:

  • Dureri bruște în partea inferioară a stomacului atunci când mergi la toaletă;
  • Balonarea stomacului după-amiaza sau seara;
  • Eliminarea de gaze din intestin;
  • Scaune de consistență dură - ar putea fi doar rezultatul unor zile în care ai consumat prea puțină apă, fibre, sau nu ai făcut exerciții fizice. În ciuda forțării atunci când mergi la toaletă, uneori dureros de dificilă, simți că nu că poți goli complet intestinele. Scaunul este de obicei închis la culoare, uscat, greu și în cantitate mică.
  • Frecvența rară a scaunelor - ca și în alte situații, fiecare are propriul ritm. Ca regulă generală, frecvența "normală" variază între de două ori pe zi și de trei ori pe săptămână.
  • Pierderea apetitului și senzația de sațietate;
  • Urme de sânge în scaun;
  • Alternanța stărilor de constipație cu cele de diaree;
  • Scurgeri de materii fecale fără senzația de defecație;
  • Febră, greață și/sau vărsături;
  • Dureri și/sau arsuri rectale;
  • Stres;
  • Iritabilitate și anxietate;
  • Lipsa de energie;
  • Pierdere în greutate.

Tipuri de constipație

Constipația pentru perioade scurte de timp, din când în când, nu trebuie să te îngrijoreze.

În funcție de schimbările de mediu, comportamentale, alimentare sau de stil de viață putem fi afectați de așa-numita constipație primară sau funcțională. Ea se poate instala pentru o perioadă mai lungă de timp, chiar peste șase luni, cu diferite episoade. Cu timpul, dacă nu sunt urmărite scheme de tratament adecvate, ea se poate acutiza și pe fondul mai multor afecțiuni poate deveni chiar cronică.

În funcție de cauza principală, constipațiile pot fi de mai multe feluri:

  • Constipația cauzată de alimentație - Mesele la intervale neregulate și alimentația nesănătoasă pot aduce daune serioase digestiei. Hidratarea insuficientă, dieta deficitară din cauza unui consum redus de legume, cereale, fructe, făinoase împreună cu excesul de carne procesată, prăjeli și condimente conduc la instalarea constipației în organism.
  • Constipația atonă - Activitatea musculară intestinală este încetinită iar digestia este îngreunată pe fondul unor afecțiuni neurologice, metabolice, endocrine, din cauza administrării unor medicamente, scăderea nivelului de potasiu, intoxicația cu plumb sau chiar stilul de viață sedentar.
  • Constipație psihosomatică, pe fond nervos - Dacă se manifestă pe fondul unor schimbări în stilul de viață, adaptări la un mediu nou ea se încadrează la constipația de tip funcțional, primară. În cazul în care funcția digestivă este deranjată pe o perioadă de cel puțin trei luni, constipația apare ca simptom al sindromului de colon iritabil.
  • Constipația obstructivă - Acesta apare la blocarea colonului de către un corp strain sau în urma prolapsului rectal, dar poate apărea și în cadrul unor afecțiuni neurologice.
  • Îngustări ale colonului de diferite cauze - Aceste pot fi o consecința a unor intervenții chirurgicale sau pot fi datorate unor tumori.
  • Constipația severă/cronică - Acestă formă se instalează în contextul unor boli precum diabetul, hipotiroidismul, boala Parkinson, demență, depresia sau în urma administrării unor medicamente.

Complicațiile constipației

Multe persoane, de la copii la adulți au episoade pasagere de constipație care nu reprezintă o amenințare la adresa sănătății organismului. Însă atunci când constipația ține mai mult de 3 zile pe lună, 3 luni consecutive într-un an, avem de-a face cu constipație cronică. Datele statistice arată că una din cinci persoane suferă de constipație cronică, o afecțiune care este și mai frecventă la femei, pe măsură ce îmbătrânesc. Medicii atrag atenția asupra faptului că multe boli se pot ascunde în spatele constipației cronice.

Dacă nu este tratată, constipația poate provoca leziuni la nivelul anusului, hemoroizi sau prolaps rectal.

Recomandări în cazul constipației:

  • Încearcă să ai mese regulate. Obiceiurile alimentare corecte și mesele la oră fixă ajută sistemul digestiv.
  • Hidratează-te: bea cel puțin doi litri de apă, ceai sau suc zilnic.
  • Ceea ce mănânci (alimentația) este deasemeni importantă.

Alimente de evitat

  • Exclude din alimentație băuturile alcoolice, carbogazoase, cofeina deoarece pot favoriza constipația.
  • Evită consumul excesiv de carne, orez, prăjeli etc, abuzul de suplimente cu fier sau calciu care întăresc deșeurile fecale.

Alimente, remedii naturiste pentru tratarea constipației:

  • Apa cu lămâie: ajută la înmuierea scaunelor și în procesul de digestie, fiind și un excelent detoxifiant. Dimineața pe stomacul gol bea un pahar de apă în care ai stors zeama de la o lămâie. Acidul citric acționează ca stimulent pentru sistemul digestiv și poate contribui la eliminarea toxinelor și a materiei nedigerate care s-a adunat pe pereții colonului. Amestecul sucului cu apă diluează intensitatea aromei de lămâie, dar furnizează și lichidele necesare corpului pentru un scaun normal.
  • Merele și perele sunt bogate în fibre. De aceea este indicat să le consumi crude între mese.
  • Suc de prune sau prune uscate: sunt recomandate datorită conținutului de sorbitol care are un efect laxativ. Nu exagera însă, deoarece poate provoca tulburări gastrice.
  • Roșiile au proprietăți laxative renumite. În plus, roșiile conțin și fibre, dar și vitaminele A, C și K, precum și antioxidantul licopen care oferă protecție împotriva cancerului de colon.
  • Spanacul, varza de Bruxelles și broccoli, nu doar că sunt bogate în fibre, dar sunt și surse importante de vitamina C, vitamina K și acid folic. Te vor ajuta să ai un tranzit cât mai ușor și să elimini constipația.
  • Cartofii dulci pot ajuta la ameliorarea constipației. Ideal este să-i consumi fierți și nu fierbinți.
  • Consumă din abundență struguri. Aceștia au proprietăți laxative și previn constipația cronică sau o ameliorează dacă este deja instalată.
  • Miere de albine luată dimineața pe stomacul gol alături de un pahar de apă călduț.
  • Anghinarea are efectul unui prebiotic natural și ajută la reglarea tranzitului intestinal.
  • Planta de Aloe îți poate calma și stomacul. Cel mai bine este să folosești gelul pur direct de la plantă. Este mai concentrat decât cel din comerț și nu trebuie să folosești mai mult de 2 linguri. Amestecă două linguri de gel de aloe vera cu suc de fructe dimineața. Sau bea o cană de suc de aloe vera dimineața, pe stomacul gol.
  • Stafidele, curmalele și smochinele sunt bogate în fibre, au un efect laxativ garantat. Înmoaie de seara în apă câteva prune/smochine uscate. Dimineața, pe stomacul gol, bea lichidul și consumă fructele care s-au hidratat.
  • Semințele de in sunt foarte bogate în fibre și acizi grași Omega 3, care ajută digestia. De aceea este indicat să consumi 2 linguri/zi de semințe de in, cu iaurt, compot sau cereale. Uleiul de in este un laxativ natural, remediu ușor de folosit în cazul constipației. Acoperă pereții intestinali, precum și materia fecală și mărește frecvența scaunelor. Poți combina uleiul cu suc de portocale, ceea ce conferă un avantaj dublu, pentru că și portocalele au o doză semnificativă de fibre. Amestecă 1 linguriță de ulei din semințe de in cu 1 pahar de suc de portocale. Bea cât ai nevoie, dar trebuie să aștepți până îşi face efectul (până la 5 ore), așa că ai grijă să nu exagerezi.
  • Uleiul de ricin este un veritabil purgativ natural, așa că poți să îl utilizezi cu încredere.
  • Uleiul de măsline ajută la buna funcționare a sistemului digestiv, stimulând activitatea din colon și, consumat regulat, poate preveni constipația.
  • Sarea Epsom (Amară) - este eficientă din două motive. În primul rând, sarea absoarbe apa în general, făcând scaunul mai moale și mai ușor de evacuat. În al doilea rând, magneziul din sare ajută la contractarea mușchilor, ceea ce contribuie la eliminarea scaunului. Dizolvă 2 lingurițe de sare Epsom într-o cană de apă sau suc de fructe și bea tot lichidul. Dacă în decurs de 4 ore nu se întâmplă nimic, mai bea o cană. Folosește doar ½ linguriță pentru copii.
  • Cafeaua - Cofeina este un stimulent natural pentru sistemul digestiv, de aceea o cană de cafea te poate ajuta să te pui în mișcare în mai multe feluri. Ai grijă să nu exagerezi, altfel cafeaua va avea exact efectul opus. Cofeina este și diuretică și te poate deshidrată, prin urmare, te poate constipa, eliminând apă care, altfel, ar înmuia scaunul. Consumă o lingură de ulei de măsline dimineața, pe stomacul gol. Îl poți amestecă cu puțin suc de lămâie pentru un gust mai plăcut.
  • Ceaiurile împotriva constipației - Efecte miraculoase au și ceaiurile împotriva constipației sub forma de infuzie: ceai din frunze de frasin, ceai din frunze de coacăz negru, ceai din frunze de prun, ceai din flori de măceș, cicoare sau troscotel.

Știai că…?

  • Timpul necesar pentru a digera complet alimentele, de la consum până la excreție, depinde în mare măsură de individ, însă în mod normal variază de la opt ore la trei zile.
  • Constipația este una dintre cele mai răspândite tulburări ale tractului digestiv în întreaga lume. Cifrele oficiale arată că 20% dintre toți oamenii suferă sau au suferit de constipație cel puțin o dată.
Evaluează această afecțiune:
Generați un alt cod securizat=