Trigliceride crescute

Trigliceridele crescute: cauze, simptome și remedii naturale

Trigliceride crescute

Trigliceridele sunt cel mai comun tip de grăsimi din corpul uman și se regăsesc în sânge. Organismul convertește toate caloriile din mâncare de care nu are nevoie în trigliceride, pe care le depozitează în celulele grase și le eliberează între mese, când îi trebuie energie. Dacă trigliceridele se acumulează în exces în corp, provoacă hipertrigliceridemie.

Trigliceridele sunt grăsimi (lipide) aflate în sângele nostru, care dau energie organismului și al căror exces este depozitat în celulele grase din corp, pentru a putea fi folosit la nevoie. Aceste calorii de care corpul nu are nevoie imediat provin din alimentație – din unt, uleiuri, grăsimi de origine animală, alcool sau dulciuri.

La un nivel normal, aceste grăsimi sunt esențiale organismului și sunt o măsură importantă a sănătății inimii, alături de nivelul tensiunii și al colesterolului: un nivel ridicat de trigliceride este asociat cu un risc crescut de boli cardiace, atac de inimă și accident vascular cerebral, în special în rândul persoanelor care au un nivel scăzut de colesterol „bun”/HDL și al celor care suferă de diabet de tipul 2. Vestea bună este că schimbările la nivelul stilului de viață și apelul la tratamente naturiste pot scădea trigliceridele – dar pentru asta trebuie să știi ce nivel au, făcându-ți periodic analize medicale (pentru că trigliceridele crescute nu au simptome).

Ce sunt trigliceridele?

Trigliceridele sunt lipide/grăsimi din sângele uman: când mănânci ceva, corpul tău transformă toate caloriile de care nu are nevoie în trigliceride și le depozitează în celulele grase (de exemplu, grăsimea acumulată pe șolduri sau la nivelul abdomenului este formată din trigliceride). Ulterior, hormonii le eliberează între mese, pentru un plus de energie. În plus, rolul lor este acela de a izola și a proteja organele vitale. Dacă o persoană consumă frecvent mai multe calorii decât arde, în special din alimente bogate în carbohidrați, poate avea trigliceridele crescute (ceea ce poartă numele de hipertrigliceridemie).

Cauze ale trigliceridelelor crescute

Factorii de risc care care îți pot ridica nivelul grăsimilor din sânge și provoca hipertrigliceridemia includ:
  • consumul cu regularitate al mai multor calorii decât arde organismul tău;
  • greutatea în exces sau obezitatea;
  • un stil de viață sedentar;
  • o alimentatie bogată în grăsimi și/sau carbohidrați;
  • fumatul;
  • consumul de alcool în exces;
  • anumite medicamente (diuretice, pilule contraceptive, beta-blocantele, retinoide, steroizi, anti-HIV);
  • anumite boli (de ficat, renale, rezistența la insulină și diabetul de tip 2, boala tiroidă);
  • moștenirea genetică.

Simptome ale hipertrigliceridemiei

De obicei, un nivel prea mare de trigliceride în corp nu atrage după sine simptome; excepție face hipertrigliceridemia moștenită genetic, care produce depozite grase vizibile sub piele. De aceea este important să îți fac periodic analize de sânge care să-ți determine nivelul grăsimilor din sânge (în cadrul unui profil lipidic) și să îl monitorizezi prin intermediul vizitelor la doctor.

Fiecare persoană de peste 20 de ani trebuie să facă cel puțin o dată la 5 ani un astfel de profil lipidic, care include și analize ale nivelului de colesterol total, „bun”/HDL și „rău”/LDL. Analizele se fac pe stomacul gol, deoarece nivelul trigliceridelor din sânge crește în mod automat după masă. Acesta mai este influențat de consumul de alcool, ciclul menstrual, ora din zi și practicarea recentă a sportului.

Legătura dintre trigliceride și colesterol

Trigliceridele și colesterolul sunt tipuri diferite de lipide care circulă prin sânge: primele oferă energie, al doilea contribuie la construcția de celule și hormoni. Trigliceridele sunt implicate în transportul acizilor grași la mușchi și țesuturi, pentru a le da energie. Colesterolul „bun”/HDL este implicat în transportul acizilor grași în exces înapoi în ficat, spre eliminare, dar și în transportul colesterolului la organele care sintetizează hormoni (glande suprarenale, ovare, testicule). Din cauza acestei competiții din organism și a faptului că HDL-ul are o relație inversă cu trigliceridele (dacă cel dintâi este ridicat, cele din urmă pot fi reduse), este foarte greu să crești colesterolul „bun” fără a te ocupa mai întâi de scăderea trigliceridelor.

Care este nivelul normal al trigliceridelor?

  • nivel normal: sub 150 mg/decilitru;
  • nivelul la limită: 150-199 mg/decilitru;
  • nivel ridicat: 200-499 mg/decilitru;
  • nivel foarte mare: peste 500 mg/decilitru.

Complicații ale trigliceridelor crescute

Aceste grăsimi se depun pe pereții arteriali și predispun la ateroscleroză, iar un nivel de peste 150 mg/decilitru poate crește riscul de boli de inimă și de sindrom metabolic. Pe de altă parte, un nivel foarte mare al grăsimilor din sânge este asociat cu probleme de ficat și pancreas. Trigliceridele ridicate pot contribui sau pot fi un semn al următoarelor boli:

  • ateroscleroză (întărirea arterelor), care crește riscul de boli de inimă, atac de cord și accident vascular cerebral;
  • pancreatită (inflamație acută a pancreasului);
  • sindrom metabolic (care include hipertensiune, obezitate, un nivel anormal de colesterol și glicemie ridicată și care crește riscul de boli cardiace);
  • hipotiroidism (care apare atunci când glanda tiroida nu produce suficienți hormoni tiroidieni);
  • prediabet/diabet de tip 2;
  • steatoză/boala hepatică non-alcoolică (trigliceridele se acumulează în exces și în ficat), boală care poate duce la ciroză sau insuficiență hepatică.

Modalități de a scădea trigliceridele

Principala schimbare pe care o poți face apropo de aducerea trigliceridelor proprii la un nivel normal ține de stilul de viață, dar există și soluții naturiste sau medicamentoase la care poți apela:

Schimbări la nivelul stilului de viață:

  • fă sport des: mișcarea regulată are un impact major asupra nivelului grăsimilor din sânge; setează-ți ca țintă cel puțin 30 de minute de activitate fizică, de cel puțin 5 ori/săptămână; dacă nu ești deloc în formă și ai un stil de viață sedentar, este important să începi să faci mișcare treptat, pentru a-ți obișnui corpul, în timp; pentru a-ți crește nivelul de colesterol HDL și a-ți reduce trigliceridele, fă exerciții aerobice (alergare ușoară, mers cu bicicleta, înot);
  • scapă de kilogramele în plus: taie din caloriile consumate zilnic și reține că dacă pierzi și doar 5-10% din greutatea proprie îți poți scădea nivelul de trigliceride cu 40 ml/decilitru.

Schimbări la nivelul alimentației:

  • evită zahărul adăugat: zahărul este un tip de carbohidrat simplu care crește trigliceridele în corp și amenință inima; consumat în exces la nivel mondial, zahărul adăugat este ascuns adesea în sosuri, iaurturi cu fructe și băuturi răcoritoare; înlocuind băuturile îndulcite cu apă poți reduce trigliceridele cu aproape 29 mg/decilitru; în plus, consumă cât mai rar dulciuri din comerț, înlocuiește desertul cu fructe, nu cumpăra compot cu sirop cu zahăr (ci în suc propriu), nici cereale care au mai mult de 8 g de zahăr/porție și nici alimente ambalate pe a căror etichetă se află, printre primele ingrediente, zahărul, sucroza, glucoza, fructoza, siropul de porumb, maltoza, mierea sau melasa;
  • evită carbohidrații simpli/rafinați: la fel ca zahărul adăugat, carbohidrații mâncați în exces devin grăsime, deci alege o dietă săracă în aceștia pentru a-ți menține nivelul normal de grăsimi din sânge; consumă cât mai rar cereale rafinate și produse pe baza acestora (făină, orez și paste albe, biscuiți, prăjituri, diverse produse de patiserie), înlocuindu-le cu variantele integrale și cu bulgur, cușcuș, mei sau hrișcă;
  • alege grăsimi sănătoase: limitează-ți aportul total de grăsimi la 30-35% din caloriile consumate zilnic; evită alimentele bogate în grăsimi saturate și trans (carne, unt, margarină, lactate grase, fast-food, prăjeli); alege cât mai des alimente bogate în grăsimi mono- și polinesaturate (ton, somon, macrou, hering, sardine, ulei de măsline, avocado, nuci, migdale, caju, fistic, nuci pecan și de Macadamia);
  • mănâncă mai multe fibre: acestea pot reduce absorbția de grăsimi și zaharuri în intestinul subțire, contribuind la reducerea cantității de trigliceride din sânge; consumă des fructe, legume, cereale integrale, semințe de chia și de in, Psyllium;
  • consumă proteine din soia: boabele de soia sunt bogate în izoflavone, un tip de compus vegetal care poate reduce grăsimile din sânge; alege laptele și iaurtul de soia, brânza tofu, boabele uscate sau soia gata prelucrată (sub formă de granule, cuburi sau felii);
  • redu consumul de alcool: chiar băut în cantități mici, alcoolul are un efect puternic asupra nivelului de trigliceride, fiind bogat în calorii și zaharuri; bea maximum 1 porție/zi (în cazul femeilor) și 2 porții/zi (în cazul bărbaților); 1 porție = 44 ml tărie, 89 ml vin sau 354 ml bere;
  • stabilește-ți un plan alimentar clar: controlează-ți mărimea porțiilor, mănâncă puțin și des, nu sări peste mese și nu mânca târziu în noapte;
  • încearcă postul intermitent: acesta îți determină corpul să ardă grăsimile depozitate, pentru a face rost de energie și poate reduce numărul kilogramelor în plus, colesterolul și trigliceridele.

Suplimente alimentare și produse naturiste:

Există diverse suplimente naturale care au potențialul de a reduce trigliceridele din sânge. Cere sfatul medicului și apoi încearcă și tu:
  • suplimente cu ulei de pește sunt cunoscute pentru efectul puternic asupra sănătății inimii, o doză zilnică de 4 g de acizi grași Omega-3 EPA (acid eicosapentaenoic) sau DHA (acid docosahexaenoic) putând reduce grăsimile din sânge cu până la 30%;
  • niacina/Vitamina B3 este alt supliment alimentar care scade trigliceridele, o doză de 1.500 mg/zi putându-le reduce cu până la 40%;
  • acidul alfa-lipoic este un antioxidant administrat sub formă de supliment, cu afect benefic asupra sănătății cardiovasculare, grăsimilor din sânge și riscului de diabet;
  • suplimentele probiotice pot juca un rol în reducerea trigliceridelor;
  • Guggul (Commiphora mukul) este un supliment naturist care ajută la dizolvarea grăsimilor și poate scădea trigliceridele în cazul persoanelor care au colesterolul ridicat și care apelează și la terapia alimentară;
  • suplimentele de curcumină (extract de turmeric) păstrează colesterolul în limite normale și ajută la menținerea sănătății cardiovasculare;
  • schinduful este folosit în mod tradițional pentru a stimula producția de lapte matern, dar semințele pot fi eficiente și apropo de reducerea trigiceridelor din sânge;
  • usturoiul luptă împotriva inflamației și poate reduce grăsimile sangvine; consumă-l proaspăt sau sub formă de extract (în capsule);
  • ceaiul verde, de pătrunjel, de anghinare, de scorțișoară, de semințe de coriandru și infuzia de Ginko biloba poate ajuta la reducerea trigliceridelor;
  • oțetul de mere poate îmbunătăți profilul lipidic; se amestecă 1 linguriță într-un pahar cu apă, se adaugă puțină miere și se bea soluția rezultată de 2 ori/zi, timp de cel puțin 2 luni;
  • ciupercile Reishi (consumate sub formă de pulbere) ajută inima și conțin compuși cu proprietăți hipocolesterolemice;
  • drojdia de orez roșu este un tratament popular chinezesc, care modulează nivelul lipidelor;
  • Normocolesterol (Dacia Plant) este un produs natural, care diminuează cantitatea de grăsimi din sânge și conține turmeric, mesteacăn, guggul, ghimbir, păpădie, brusture, cicoare și ulei esențial de coriandru;
  • Colesteronat (Herbagetica) este un produs naturist, care are în componență extracte din plante cu o acțiune puternică de reglare a metabolismului grăsimilor și contribuie (printre altele) la scăderea trigliceridelor; este un extract pulbere, care conține extract de cicoare și de frunze de măslin, kelp, anghinare și troscot.

Tratament medical:

Dacă schimbările la nivelul alimentației și stilului de viață (combinate cu tratamentele naturiste) nu au efectele scontate, atunci trigliceridele pot fi scăzute și prin apelul la medicamente. Discută cu medicul tău toate opțiunile de tratament posibile și reține că pastilele te pot ajuta, dar modul în care trăiești în fiecare zi contează foarte mult!

Știați că?

  • 95% din grăsimea consumată prin alimentație este compusă din trigliceride?
  • Trigliceridele conțin de peste două ori mai multă energie decât proteinele sau carbohidrații?
  • Dacă vrei să nu depăsești doza zilnică recomandată de zahăr adăugat, atunci nu trebuie să consumi produse care conțin zahăr în proporție de peste 100 kcal/zi (în cazul femeilor) sau 150 kcal/zi (în cazul bărbaților)?
  • Per total, peste o treime dintre americanii de vârstă adultă au un nivel ridicat al trigliceridelor?
Evaluează această afecțiune:
Generați un alt cod securizat=