Top 10 alimente împotriva balonării

Balonarea apare atunci când tractul gastrointestinal se umple cu aer sau cu gaze. Majoritatea persoanelor descriu fenomenul de balonare ca pe o senzație de umflare abdominală și de sațietate excesivă. Cauza principală a balonării o constituie alimentele pe care le consumăm, multe dintre ele producând gaze la nivelul tractului gastrointestinal. Soluția constă într-o dietă sănătoasă.

Balonarea este adesea însoțită de dureri, flatulență (gaze excesive), eructații dese (râgâit) și senzație generală de disconfort. Deși nu este periculoasă pentru sănătate, îți poate face probleme atunci când te afli într-un context social sau recreativ.

Pentru a-ți ajuta digestia, mănâncă porții mici, la intervale regulate.

Chiar și cele mai sănătoase persoane se pot confrunta, din când în când, cu episoade de balonare. În general, poți rezolva problemele de acest gen cu o hidratare mai bună, o dietă corespunzătoare și câteva exerciții ușoare.

Cauzele balonării sunt descrise pe larg în acest articol.

Pentru a lupta împotriva balonării din interior, încorporează în alimentație fructele, legumele, lactatele și condimentele potrivite.

Top 10 alimente care te pot ajuta să scapi de balonare

Castraveții

Castraveții au un conținut foarte ridicat de apă (aproximativ 95%), astfel că reduc disconfortul abdominal, previn balonarea și ajută la menținerea unui nivel optim de hidratare. Conțin quercetina, un antioxidant flavonoid care ajută la reducerea balonării. Datorită conținutului lor de siliciu, acid cafeic și vitamina C, ajută la reducerea inflamării și reduc retenția de apă.

Castraveții sunt o sursă bogată de vitamine și antioxidanți, majoritatea regăsite în coaja acestora. Se pot consuma cruzi, ca atare sau sub formă de fresh-uri. Apa, precum și aportul de fibre, din castraveți, contribuie la sațietate și la o hidratare corespunzătoare, ceea ce face din aceste legume o opțiune excelentă de masă lejeră în anotimpul călduros.

Fenicul

Feniculul (Foeniculum vulgare) - relaxează spasmele intestinale, absorbind gazele și reducând astfel balonarea. Un remediu rapid pentru balonare este consumul a 1-2 picături de ulei esențial de fenicul într-o cană cu ceai. Ceaiul de fenicul îmbunătățește digestia atunci când aceasta este provocată de alimente grase sau picante. Compușii de ulei volatil din frunzele, tulpina, fructul și semințele acestei plante au fost studiați pentru capacitatea lor de a elimina eficient gazele intestinale. S-a descoperit că acești compuși stimulează bila pentru o mai bună digestie, prevenind și calmând senzația de balonare.

Semințele de fenicul se mai pot adăuga în aluatul de pâine, în sosuri sau în mâncăruri.

Iaurt cu probiotice

Iaurt cu probiotice - aliment considerat util în aproape orice problemă abdominală. Deși, de obicei, se recomandă să eviți produsele lactate dacă ai probleme cu balonarea, iaurtul nu ar trebui să lipsească din dieta ta, pentru că ajută la menținerea florei intestinale sănătoase. Trebuie doar să ai grijă să alegi sortimentele sărace în grăsimi și fără adaos de zahăr, pentru că acestea te balonează. Iaurtul conține probiotice și prin aportul său de bacterii benefice, ajută la funcționarea corectă a sistemului digestiv, fiind nu doar un aliment care nu balonează, ci, mai ales, un remediu eficient în combaterea ei. Pentru cei sensibili la lactate, se recomandă kefirul, cu un conținut foarte mic de lactoză.

Pepene roșu

Pepene roșu - conține peste 90% apă iar creșterea consumului de apă te ajută să îți reglezi nivelul de electroliți și să reduci retenția de fluide și balonarea. Pepenele roșu este și unul dintre alimentele care te ajută să slăbești, pentru că o felie mare are sub 100 de calorii, dar te face să te simți sătul datorită conținutului ridicat de apă. În mod surprinzător, deși este foarte dulce, pepenele roșu nu este plin de zaharuri. Cu cât este mai mare aportul de apă fără fibre, cu atât mai mult vei elimina apa din organism. Și dacă elimini multă apă, stomacul tău va fi mai plat. Pepenele stimulează eliminarea fluidelor în exces și a sodiului, ameliorând inflamațiile.

Ghimbir

Ghimbirul ­(Zingiber officinale) ​- fie că este consumat proaspăt, adăugat în mâncărurile tale preferate, în limonadă sau ceai fierbinte, ghimbirul are în compoziție o serie de substanțe menite să reducă inflamațiile intestinale și să elimine, totodată, disconfortul fizic creat de senzația de balonare. Ceaiul de ghimbir combate rapid balonarea prin stimularea puternică a digestiei. De aceea este folosit inclusiv pentru a stimula metabolismul și este util în procesul de slăbire. Rade un cubuleț cu latura de 1 cm și fierbe ghimbirul în 200 ml de apă. Strecoară ceaiul și savurează-l cu puțină miere. Este un antiinflamator natural și un stimulent digestiv. Relaxează mușchii din tractul digestiv, diminuând balonarea. De asemenea, conține o enzimă care absoarbe proteinele, reducând astfel umflarea abdomenului.

Chimen

Chimenul (Cuminum cyminum) - este printre cele mai vechi remedii împotriva balonării și flatulenței. Mestecarea semințelor de chimen ajută la digerarea completă a alimentelor, reducând, totodată, disconfortul abdominal creat de balonare.

Menta

Menta (Mentha piperita) este un leac folosit dintotdeauna pentru problemele digestive și te ajută să scapi rapid de balonare. Consumă un ceai de mentă în fiecare zi și vei vedea cum se reduc drastic problemele pe care le aveai cu digestia și cu acumularea de gaze în intestin. Menta conține substanțe naturale care pot reduce spasmele musculare, funcționând eficient la nivel intestinal, împotriva balonării. Toarnă 1 picătură de ulei esențial de mentă într-un pahar cu apă și bea amestecul înainte de fiecare masă - această plantă are efect relaxant asupra mușchilor abdominali, deoarece absoarbe gazele acumulate. Atât menta, cât și mușețelul calmează stresul gastric, având efect antiinflamator și antispastic.

Sparanghel

Sparanghelul este un aliment puternic antiinflamator datorită aminoacidului asparagina. Asparagina acționează ca un diuretic natural, determinând eliminarea excesului de fluide și a sării din corp. Această legumă acționează ca diuretic natural ce ajută organismul să elimine excesul de apă, este deosebit de benefică pentru sănătatea stomacului și previne balonarea. Datorită compușilor săi nutritivi care favorizează sănătatea sistemului digestiv, consumarea acestui aliment te ajută să scapi de balonare.

Avocado

Deseori balonarea este consecința inabilității organismului de a digera anumite alimente. Însă această problemă poate fi cauzată și de o anumită intoleranță alimentară. Dacă enzimele digestive nu își pot îndeplini funcțiile în mod corect, grăsimile și carbohidrații nu mai pot fi digerați. Drept consecință, te confrunți cu inflamații și gaze intestinale. Avocado conține o enzimă numită lipază. Această substanță are abilitatea de a descompune grăsimile. Sursă importantă de potasiu, avocado poate reduce balonarea declanșată adesea pe fondul consumului de sare bogată în sodiu. În plus, avocado conține grăsimi sănătoase Omega-3 ce ajută organismul să absoarbă nutrienții necesari pentru buna sa funcționare.

Lămâia

Citricele sunt alcătuite din apă în proporție de 90%. Din acest motiv, ele sunt ideale pentru a elimina lichidele reținute de organism. Retenția de apă este o modalitate naturală de apărare a organismului împotriva deshidratării. Citricele însă ne ajută să eliminăm sodiul pe care îl ingerăm. Dacă o amestecăm cu apă și o servim la micul dejun, zeama de lămâie acționează ca un diuretic și laxativ natural. Lămâile conțin un flavonoid numit naringenina, substanță ce poate acționa ca un laxativ, reducând constipația și balonarea. De asemenea, e bogată în potasiu. Acest fruct bogat în vitamina C ajută corpul să se detoxifieze și stimulează digestia. Lămâia nu ar trebui să lipsească din dieta ta dacă știi că ai probleme cu balonarea. Un pahar cu apă călduță, lămâie și o linguriță de miere reprezintă un remediu excelent împotriva balonării. Temperatura apei stimulează activitatea tractului intestinal.

Alte alimente ce previn balonarea:

  • Anason stelat (Illicium verum)
  • Scorțișoară (Cinnamomum verum)
  • Turmeric (Curcuma longa)
  • Oțet din cidru de mere
  • Spanac
  • Banane
  • Papaya
  • Cartofi dulci
  • Mușețel (Chamomillae romanae)
  • Roiniță (Melissa officinalis)
  • Pelin (Artemisia absinthium)
  • Ghințură galbenă/gențiană (Gentiana lutea)
  • Angelică/cucută mare (Angelica archangelica)
  • Anghinare (Cynara scolymus)
  • Cardamom

Alimente de evitat, în cazul balonarii

  • Băuturi carbogazoase
  • Lactate
  • Grăsimi
  • Leguminoase
  • Broccoli
  • Varză
  • Prune

Știai că...?

  • Dacă bei mereu apă foarte rece, scoasă direct din frigider, poți să îți crești riscul de balonare? Asta deoarece stomacul tău va fi îngreunat de efortul depus pentru a aduce apa la temperatura corpului tău.
  • Acupunctura și reflexoterapia sunt și ele tratamente alternative ale balonării.

Image by Darko Djurin from Pixabay

28/07/2021

Interesant! 10x

(0) (0)
Evaluează acest articol:
Generați un alt cod securizat=