Steatoza hepatică

Steatoza hepatică (ficatul gras) - Cauze și remedii naturiste

Steatoza hepatică

Atunci când grăsimea se acumulează în ficat mai mult de cât normal putem ajunge la boala ficatului gras sau obez, numită în termeni medicali: steatoză hepatică. Diagnosticul este dat atunci când grăsimea intrahepatică reprezintă cel puțin 5% din greutatea ficatului. Netratarea ficatului gras, poate duce la complicații (inflamație, leziuni, fibroză), și de aceea trebuie să știi că există numeroase remedii naturiste și metode de prevenire a dezvoltării acestei boli a ficatului gras.

Steatoza hepatică mai este denumită popular și ficatul gras sau ficat obez și reprezintă practic acumularea excesivă de grăsimi (trigliceride) în celula hepatică (hepatocit).

Netratarea din timp a steatozei hepatice (ficatului gras) poate conduce la afecțiuni și mai grave, cum ar fi: → inflamarea ficatului, → leziuni și cicatrici la nivelul ficatului, → fibroză și chiar cancer hepatic (ciroza).

Steatoză hepatică poate fi de 2 tipuri:

  • Steatoză hepatică de cauza alcoolică - AFLD (Alcoholic fatty liver disease): cauzată de consumul intens de alcool
  • Steatoză hepatică de cauza non-alcoolică - NAFLD (Nonalcoholic fatty liver disease): cauza exacta nefiind foarte bine cunoscută, în general fiind un stil de viață dezorganizat și anumite condiții de sănătate precară. Netratată, poate conduce la complicații grave: → NASH (Nonalcoholic steatohepatitis), adică inflamație a ficatului și leziuni ale celulelor hepatice, și de aici mai departe, → fibroză și cicatrici pe ficat, către → ciroză (cancer hepatic).

Complicațiile ficatului gras în cazul în care nu se iau măsuri

  1. Steatoza hepatică (ficatul gras)Inflamarea ficatului
  2. Inflamarea ficatuluiLeziuni ale celulelor hepatice
  3. Leziuni ale celulelor hepaticeFibroză sau cicatrici ale ficatului
  4. Fibroză sau cicatrici ale ficatuluiCancer hepatic (Ciroză)

Simptomele ficatului gras

Medicii numesc uneori boala ficatului gras o boală tăcută. Acest lucru se datorează faptului că o persoană ar putea să nu prezinte niciun simptom, chiar dacă boala progresează. Cu toate acestea, boala ficatului gras poate mări ficatul. Când se întâmplă acest lucru, poate provoca durere sau disconfort în partea dreaptă de sus a abdomenului, care este zona dintre șolduri și piept.

Simptomele timpurii pot include:
  • pierderea poftei de mâncare
  • senzație de rău sau vărsături
  • pierdere în greutate
  • oboseală

Cauzele ficatului gras

Cauza bolii ficatului gras non-alcoolic nu este pe deplin clară. Cu toate acestea, genetica poate juca un rol important. Unele condiții de sănătate pot crește riscul de a dezvolta NAFLD (Nonalcoholic fatty liver disease). Acestea includ:

  • persoanele având supraponderalitate sau obezitate
  • persoanele având tensiune arterială ridicată (colesterol ridicat, trigliceride mărite)
  • persoanele având diabet de tip 2
  • persoanele având sindromul metabolic, care este un grup de afecțiuni și caracteristici medicale legate de obezitate.
  • persoanele având rezistență la insulină

Nivelurile ridicate de grăsimi din sângele unei persoane, cum ar fi colesterolul ridicat și trigliceridele mărite, pot contribui, de asemenea, la riscul de a dezvolta boli ale ficatului gras.

Experții consideră că nivelul trigliceridelor din sângele unei persoane este ridicat dacă este mai mare de 150-199 miligrame pe decilitru (mg/dL).

Există și cauze care nu sunt la fel de frecvente ale bolii hepatice grase includ infecția cu hepatita C, pierderea rapidă în greutate și unele medicamente, inclusiv diltiazemul și glucocorticoizii.

Consumul excesiv de alcool cauzează boli hepatice grase alcoolice. Ficatul descompune alcoolul și îl elimină din corp. Pe măsură ce alcoolul se descompune, eliberează toxine dăunătoare care pot deteriora celulele hepatice și pot provoca inflamații.

Remedii naturale pentru ficatul gras

Boala ficatului gras este o afecțiune care determină acumularea, în timp, de grăsimi în ficat având ca și cauză fie consumul ridicat de alcool, fie un stil de viața nesănătos în combinație cu un genetic nefavorabil și anumite afecțiuni de sănătate.

În prezent, nu există medicamente clare, disponibile pentru tratarea steatozei hepatice, însă , cu toate acestea, schimbările în dietă și stilul de viață sunt printre cele mai eficiente modalități de a trata această afecțiune.

Scapă de excesul de greutate

Specialiștii în domeniu recomandă ca persoanele cu NAFLD să piardă între 3% și 5% din greutatea corporală pentru a reduce acumularea de grăsime în ficat.

De asemenea, tot aceștia afirmă că pierderea între 7% și 10% din greutatea corporală poate îmbunătăți alte simptome ale NAFLD, cum ar fi inflamația, fibroza și cicatricile.

Cel mai bun mod de a pierde în greutate și de a-l menține este să faci pași mici spre obiectivul tău în timp. Dietele extreme sunt adesea nesustenabile și pot fi dificile pentru ficat.

Înainte de a începe orice program de slăbire este important să discuți cu medicul pentru a vedea dacă este potrivit pentru tine. Un medic nutriționist poate dezvolta un plan alimentar care să te ajute să îți atingi obiectivele de slăbire și să faci doar alegerile corecte în ceea ce privește alimentația.

Încearcă dieta mediteraneană

Au fost realizate studii care sugerează faptul că dieta mediteraneană poate ajuta la reducerea grăsimilor din ficat, chiar și fără pierderea în greutate.

Dieta mediteraneană ajută, de asemenea, la tratarea afecțiunilor asociate frecvent cu NAFLD, inclusiv colesterolul ridicat, tensiunea arterială crescută și diabetul de tip 2.

Acest plan alimentar se concentrează pe o varietate de alimente pe bază de plante, inclusiv fructe și legume proaspete, împreună cu grăsimi sănătoase. Iată o scurtă prezentare generală a alimentelor pe care să te concentrezi:

  • Fructe și legume - încearcă fructe de pădure, grapefruit, mere, portocale, banane, curmale, smochine, pepeni, salată, varză, broccoli, ardei, cartofi dulci, morcovi, dovlecei, castraveți, vinete și roșii.
  • Leguminoase - încearcă să incluzi fasole, mazăre, linte și năut în dieta ta.
  • Grăsimi sănătoase - folosește uleiuri sănătoase, cum ar fi uleiul de măsline extravirgin. Include în alimentație și nuci, semințe, avocado și măslinele conțin, de asemenea, o concentrație mare de grăsimi sănătoase.
  • Pește și carne slabă - consumă pește de două ori pe săptămână. Ouăle și păsările de curte slabe, cum ar fi puiul și curcanul fără piele, care sunt păsări slabe în grăsime.
  • Cereale integrale - consumă cereale, dar și cereale neprelucrate. Încearcă pâinea integrală, orez brun, ovăz integral, cușcuș, paste integrale sau quinoa.

Ai în vedere mereu alimentele care ajută la detoxifierea și regenerare ficatului

Pentru detoxifierea și regenerare ficatului, consumă:
  1. grapefruit
  2. merele și perele
  3. lămâia și lime-ul
  4. nucile
  5. turmericul
  6. ceaiul verde
  7. avocado
  8. spancul
  9. rucola
  10. varza
  11. sfecla roșie
  12. morcovii
  13. broccoli și conopida
  14. cerealele integrale
  15. uleiul de măsline
  16. sparanghelul

Evită următoarele tipuri de alimente care duc la îmbolnăvirea ficatului

Evită:
  1. Alcoolul
  2. Sucurile
  3. Prajelile
  4. Grasimile trans
  5. Mezelurile

Grasimile trans: se găsesc în margarine și orice tip de creme, sosuri și maioneze, produsele de patiserie, cofetărie, foietajele, cremele și sosurile gata preparate din comerț

Încearcă să consumi cât mai des cafea (ideal neîndulcită)

Conform unor studii, cafeaua oferă o serie de beneficii de protecție pentru ficat. În special, stimulează producția de enzime hepatice despre care se crede că luptă împotriva inflamației.

Aceeași cercetare a raportat și că în rândul persoanelor cu NAFLD, consumul regulat de cafea reduce leziunile hepatice generale.

Încercă să bei două până la trei căni de cafea pe zi pentru a reduce riscul de boli ale ficatului. Cafeaua neagră este cea mai bună opțiune, deoarece nu conține adaos de grăsime sau zahăr.

Apelează la o viață activă

Conform unor cercetări, NAFLD este adesea asociat cu un stil de viață sedentar. Este cunoscut faptul că inactivitatea contribuie la alte afecțiuni asociate cu NAFLD, inclusiv boli de inimă, diabet de tip 2 și obezitate.

Este important să rămâi activ atunci când ai NAFLD. Pentru început îți poți stabili singur un obiectiv bun pentru a ajunge la cel puțin 150 de minute de exerciții de intensitate moderată pe săptămână. Acest lucru înseamnă aproximativ 30 de minute, 5 zile pe săptămână. Nu trebuie neapărat să practici un anumit sport să mergi la sală pentru a atinge doza suficientă de exercițiu. Poți face o plimbare rapidă de 30 de minute, 5 zile pe săptămână. Sau, dacă ești presat de timp, poți să împarți plimbarea rapidă de 30 de minute în două plimbări la fel de rapide, dar de 15 minute, de două ori pe zi, 5 zile pe săptămână.

Înainte de a începe exercițiile fizice, încearcă să integrezi activitatea fizică moderată în rutina zilnică. Mergi la un magazin alimentar, ieși cu câinele în parc, joacă-te cu copiii sau mergi pe scări în loc să iei liftul ori de câte ori poți face acest lucru.

Evită alimentele care conțin zaharuri adăugate

Zaharurile dietetice – din această categorie făcând parte: fructoza și zaharoza – sunt asociate cu dezvoltarea NAFLD. Există cercetări care descriu modul în care aceste zaharuri contribuie la acumularea de grăsimi în ficat.

Vinovații majori din această categorie sunt alimentele cumpărate în magazin și procesate comercial, cum ar fi:

  • produse de patiserie, precum prăjituri, gogoși și plăcinte
  • bomboane
  • înghețată
  • cereale zaharate
  • băuturi non-alcoolice cu zahăr
  • băuturi sportive
  • energizante
  • produse de lactate îndulcite, cum ar fi iaurturile aromate

Pentru a identifica dacă un aliment ambalat conține zahăr adăugat, citește lista de ingrediente de pe ambalajul produsului. Cuvintele care se termină cu „oză”, inclusiv zaharoză, fructoză și maltoză, sunt zaharuri.

Alte zaharuri adăugate în mod obișnuit la produsele alimentare includ:
  • trestie de zahăr
  • sirop de porumb cu multă fructoză
  • îndulcitor de porumb
  • concentrat de suc de fructe
  • miere
  • melasă
  • sirop

Un alt mod de a spune cât de mult zahăr este într-un produs alimentar este să cești eticheta nutrițională și să analizezi numărul de grame de zahăr care se află într-o porție pentru acel produs - cu cât este mai mică valoarea de zahăr, cu atât este mai bine.

Găsește produsele care pot genera un colesterol ridicat

NAFLD face ca organismul tău să gestioneze mai greu colesterolul de la sine. Acest lucru poate agrava NAFLD și îți poate crește riscul de boli de inimă.

Încearcă să îți limitezi aportul de anumite tipuri de grăsimi pentru a te ajuta să îți controlezi colesterolul și să tratezi NAFLD. Grăsimile de evitat includ:

  • Grăsimi saturate - acestea se găsesc în carne și produse lactate cu conținut ridicat de grăsimi.
  • Grăsimile trans - grăsimile trans se găsesc adesea în produsele coapte procesate, biscuiți și prăjituri.

Majoritatea modificărilor incluse în stilul tău de viață enumerate mai sus - inclusiv pierderea în greutate, viața activă și adoptarea unei diete mediteraneene - te pot ajuta, de asemenea, să îți gestionezi colesterolul. De asemenea, medicul tău îți poate prescrie medicamente pentru colesterolul ridicat.

Apelează la un supliment cu omega-3

Anumite tipuri de grăsimi au calități benefice pentru sănătatea ta. Acizii grași omega-3 sunt grăsimi polinesaturate care se găsesc în numeroase alimente. Printre acestea se află și peștele gras, unele nuci și semințele. Este cunoscut faptul că au beneficii pentru sănătatea inimii și sunt recomandate și persoanelor cu NAFLD.

Administrarea unui supliment de omega-3 poate reduce grăsimile din ficat și poate îmbunătăți nivelul colesterolului. Dozele zilnice de omega-3 pot varia de la 830 la 9.000 de miligrame. Vorbește cu medicul tău sau specialistul care te îndrumă despre cât trebuie să conțină doza pe care să o consumi.

Evită toți iritanții hepatici cunoscuți

Anumite substanțe pot pune stres excesiv pe ficat. Unele dintre aceste substanțe includ alcoolul, medicamentele eliberate fără rețetă și unele vitamine și suplimente.

Cel mai bine este să eviți cu totul alcoolul dacă ai NAFLD. În timp ce consumul moderat de alcool poate avea unele beneficii în rândul persoanelor sănătoase, nu este clar dacă aceste beneficii se aplică și persoanelor cu NAFLD.

Discută cu un medic sau farmacist înainte de a lua orice medicament fără prescripție medicală, vitamine sau suplimente, deoarece acestea îți pot afecta ficatul.

Adresează-te medicului tău pentru suplimente

  • Vitamina E este un antioxidant care poate reduce inflamația cauzată de NAFLD. Specialiștii recomandă o doză zilnică de 800 de unități internaționale de vitamina E pe zi pentru persoanele cu NAFLD care nu au diabet și care au confirmat steatohepatita non-alcoolică (NASH), o formă avansată de NAFLD. Pot exista riscuri asociate acestui tratament. Discută cu medicul tău pentru a afla dacă vitamina E este potrivită pentru tine și dacă ar putea să te ajute cu NAFLD.
  • Arginină: este un aminoacid esențial care ajuta la susținerea funcțiilor hepatice, cardiovasculare și renale
  • Silimarină: contribuie la procesul de regenerare a celulelor hepatice, susține procesul de detoxifiere hepatica și de regenerare a celulelor ficatului (Armurariul - Silybum marianum)
  • Spirulină: o algă care ajuta în lupta împotriva bolilor de ficat
  • Ceaiuri hepatice: exista mix-uri de ceaiuri la palfar cu acțiune hepato-protectoare: păpădie, armurariu (silybum marianum), rostopască, ...
  • Tincturi hepatice: tinctura de rostopască (doar cu recomandare de la medic)

⚠ Suplimentele alimentare trebuie luate după sfatului medicului și în cadrul unei scheme de tratament, nu după ureche!

Tratamente medicale

În momentul actual, nu există recomandări medicamentoase sau tratamente medicale aprobate pentru NAFLD, dar există unele în curs de dezvoltare. Un astfel de tratament este pioglitazona, care este un medicament prescris, de obicei, pentru diabetul de tip 2. Studiile sugerează că pioglitazonă poate ajuta la îmbunătățirea sănătății ficatului la persoanele cu și fără diabet de tip 2.

Trebuie făcute mai multe cercetări pentru a înțelege siguranța pe termen lung și eficacitatea acestui tratament. Ca urmare, acest medicament este recomandat, doar de medici, numai persoanelor cu NASH (Nonalcoholic steatohepatitis) confirmat.

Prevenirea steatozei hepatice

Prevenirea steatozei hepatice (pentru NAFLD și NASH), se reduce la a face alegeri mai bune:

  • Mănâncă sănătos. Alege o dietă pe bază de plante, cu multe fructe, legume, cereale integrale și grăsimi sănătoase.
  • Menține-ți o greutate optimă. Slăbește, dacă e nevoie, iar dacă ai o greutate potrivită, lucrează pentru a o menține alegând o dietă sănătoasă și făcând mișcare.
  • Sport. Fă un antrenament în majoritatea zilelor săptămânii. Discută mai întâi cu medicul tău dacă nu ai fost activ de ceva timp pentru a te asigura că vei lucra treptat și nu vei avea parte de complicații la nivelul musculaturii, articulațiilor sau chiar oaselor.

Concluzie

Boala hepatică grasă non-alcoolică și boala hepatică grasă alcoolică apar atunci când grăsimea se acumulează în ficat. Acest lucru poate determina ficatul să nu mai funcționeze corect. Deși boala ficatului gras este adesea lipsită de simptome, există și cazuri în care unele semne trebuie luate în considerare, precum: pierderea în greutate, pierderea poftei de mâncare și oboseala. Dacă boala progresează și se dezvoltă în ciroză, o persoană poate prezenta icter, mâncărime și umflături.

Cauza bolii hepatice grase este uneori necunoscută sau incertă, dar anumite condiții de sănătate pot contribui la dezvoltarea acesteia. Dacă o persoană prezintă simptome de boală a ficatului gras, ar trebui să se prezinte la un medic cât mai curând posibil.

Știați că ...?

  • Ficatul este singurul organ care se regenerează. De aceea, e posibil să se facă transplant de ficat numai cu o bucată din ficatul donatorului
  • Ficatul se reface cel mai bine în timpul nopții (mai exact în timpul somnului) între orele 1.00 și 3.00 AM
  • Ficatul este al doilea cel mai mare organ al omului (primul fiind pielea), acesta cântărind ~ 1,3 – 2 kg
  • Ficatul secretă între 0,5 l și 1 l de bilă pe zi, acel lichid care ajută la digerarea grăsimilor.
  • Ficatul este afectat de toxicitatea unor alimente, precum grăsimile rele, alcoolul, tutunul, medicamentele, afumăturile, E-urile și conservanții din unele produse. Acestea distrug celulele hepatice.
  • Ficatul este responsabil de auto-reglarea temperaturii organismului la frig - cald
  • Ficatul poate fi afectat de viruși ducând la hepatită de tip A, B, C, D, E, G
  • Ficatul nu prea doare, acea senzația de apăsare și disconfort, având legătură, de obicei, cu alte organe (balonare intestinul gros, colici biliare, ...).
  • Simptomele afecțiunilor hepatice sunt vagi la început și deseori sunt trecute cu vederea: oboseală, mâncărime la nivelul pielii, uscăciunea ochilor. Apoi evoluează cu îngălbenirea pielii, greață, lipsa poftei de mâncare, urină închisă la culoare.
  • Odihna suficientă, alimentația sănătoasă și remediile naturale pe bază de plante medicinale hepatoprotectoare sunt cele trei lucruri care refac ficatul și îi susțin buna funcționare.
Evaluează această afecțiune:
Generați un alt cod securizat=